Tetris

FITXA TÈCNICA

Nom del joc: Tetris

Fabricant: Atari

Any de desenvolupament: 1988

Categoria: Trencaclosques


Informació de la plataforma de maquinari:

  • CPU Principal: 6502A IC a 80E
  • ROM pel programa: IC a 45F
  • ROM pels gràfics: IC a 35ª
  • Atari Pokey sound chips
  • Resolució de vídeo: Vertical 262 x 240
  • CTR: 256 colors


Desenvolupador / programador original: Alexey Pazhitnov

Compositor de la música: Hirokazu Tanaka


HISTÒRIA DEL JOC

Història del desenvolupament:

El joc fou llançat en el1984, però no es comercialitzà més enllà de la Unió Soviètica con a màquina recreativa fins al 1988, quan van aparèixer les versions upright i cocktail.

El creador el joc és el matemàtic rus Alexei Pjitnov, un aficionat als trencaclosques que reballava al centre de computació de Dorodnitsyn de l’Acadèmia de Ciències a Moscou, a la antiga Unió Soviètica. La intenció de Pajitnov va ser recrear a un ordinador un joc similar a Pentòminos, és a dir, un trencaclosques per a u o més jugadors on l’objectiu és encaixar peces geomètriques que es formen per cinc quadrats a una caixa de fusta.

Quan va crear Tetris, Alexei imaginava que les peces del Pentòminos queien a un got i els jugadors les podien desplaçar als dos costats i rotar-les fins que es completaren les formes. No obstant això, el joc resultà massa difícil, i per aquest motiu decidí simplificar les peces per figures de quatre quadrats, les anomenades Tetròminos. L’origen del nom de Tetris resulta de la combinació del terme tetra, quatre en grec, i l’esport favorit del creador el joc, el tenis.

Tetris començà a tindre popularitat quan Vadim Gerasimov, un jove de setge anys que treballava a la Acadèmica, es portà el joc a IBM PC. És llavors quan es va distribuir gratuïtament a Hongria, on es programà per Apple II i Commodore 64 per programadors hongaresos. Aquestes versions van cridar l’atenció de Robert Stein, qui intentà adquirir els drets. Abans d’aconseguir-ho, vengué el concepte robat a l’empresa anglesa Mirrorsoft i la seua filial estatunidenca; Spectrum Holobyte, qui editaren una versió per Atari ST i Sinclair ZX Spectrum. Tetris es comercialitzà a Europa i els Estats Units en el 1987 amb la menció “Fabricat als Estats Units, creat al estranger”.

Descripció general del joc:

Tetris és un joc de trencaclosques que permet un màxim de dos jugadors al mateix temps, on set tipus de blocs cauen de manera continuada des de la part superior de la pantalla. El jugador ha d’organitzar-los i encaixar-los amb girs per fer files horitzontals de maons sense permetre que el mur creixa massa. Quan es completa qualsevol fila, aquestos blocs desapareixen i la resta hi cauen. El fet de completar quatre files a la mateixa vegada s’anomena “Tetris”. Com més s’avança al joc, més ràpid cauen els blocs. El joc acaba quan la pantalla n’és plena de blocs i no poden caure més.

Quan el jugador tracta de fer un “Tetris” amb quatre files de línies que s’eliminen a la mateixa vegada, sovint s’ha d’esperar massa temps per veure aparèixer el maó llarg roig, l’única peça que hi permet completar-lo. S’ha de destacar el fet que tots els maons són formats exactament per quatre blocs.

Curiositats:
  • Si es prenen els botons de rotació quan la figura fa el “ball de la victòria”, un ganxo s’estendrà des d’un costat i l’arrosegarà pel coll. Si es fa quan baixa per fer “cops de peu cosacs”, hi esquivarà l’ham la primera vegada, ¡però serà agafat quan torna!
  • Gilman Louie fou el primer a obtindre la llicència de Tetris dels seus desenvolupadors a la Unió Soviètica.
  • En el 1991, Alekséi Pázhitnov emigrà als Estats Units i, després de cinc anys, en el 1996, fundà la seua companyia, Tetris Company, amb Henk Rogers, i s’apropià dels drets d’autor del joc.



HISTÒRIA MÀQUINA ARCADE VINTAGE

Estat: OPERATIVA

Enllaços a altres webs relacionades:

https://www.hobbyconsolas.com/reportajes/curiosa-historia-tetris-juego-que-nacio-comunismo-278241

https://www.arcade-museum.com/game_detail.php?game_id=10081