Pac-Man


FITXA TÈCNICA

Nom del joc: Pac-Man

Fabricant: Namco

Any de desenvolupament: 1980

Categoria: Laberint


Informació de la plataforma de maquinari:

  • CPU Principal: Z80 (3.072 Mhz)
  • CPU de so: Z80
  • Xips de so: WSG (Waveform Sound Generator) de tres canals
  • Resolució de vídeo: 224x288
  • 1 6Kb de ROM i 4Kb de RAM


Desenvolupador principal: Toru Iwatani

Programació i desenvolupament: Shigeo Funaki y Toshio Kai

Compositor de la música: Toshio Kai


HISTÒRIA DEL JOC

Història del desenvolupament:

Toru Iwatani, dissenyador en Namco Japó a finals del 1979, va rebre inspiració en una pizzeria quan buscava noves idees per fer el següent videojoc. Va mirar una pizza sense uns trossos que ressemblava l’arxiconeguda cara del nostre protagonista. D’aquesta manera sorgí el terme Pakkuman (nom derivat de la frase japonesa tebaru Paku Paku, que s’utilitza per descriure el so que fa la boca quan s’obri àmpliament i després es tanca ràpidament una i altra vegada. ¡Tal com passa al joc!

El fet de que es torne poderós una vegada es menja una píndola i pot llavors enfrontar-se als enemics fou inspirat al personatge Popeye, qui una vegada engoleix els seus espinacs multiplicava les seues forces. Una de les fites aconseguides per aquest joc fou atreure al món dels videojocs, tradicionalment terreny masculí, al públic femení. Canvià els típics escenaris basats en guerres espacials per un laberint on deambulen personatges colorits i amb una acció menys bèl·lica.

Cada u dels enemics (els coneguts fantasmes Blinky, Pinky, Inky i Clyde) es movien amb unes premisses diferents (podem parlar d’una manera d’intel·ligència artificial mols bàsica).

Abans del seu llançament, el joc fou batejat amb el nom de Puck-Man, atés que la forma del protagonista recorda la del disc de hoquei sobre gel.

El joc es llançà als recreatius japonesos del 22 de maig del 1980 i inicialment la rebuda va ser freda.

La companyia decidí llançar el seu joc a Nordamèrica de totes maneres. Es canvià el nom al definitiu Pac-Man per evitar els jocs de paraules malsonants en anglés.

Pac-Man es convertí a Nordamèrica en tot un èxit comercial dels salons recreatius des de la seua arribada a ells en octubre del 1980. Es convertí en número u, per davant dels jocs més populars del moment, com ara Asteroids o Space Invaders. Fins l’any 1990 hi havia recaptat més de dos bilions i mig de dòlars en monedes de quart de dòlar.

Descripció general del joc:

L’objectiu del personatge es recórrer el laberint completament mentres ens mengem tots els punts que es poden encontrar. De tant en tant hi apareixen elements com poden ser fruites que ens ajudaran a incrementar la nostra puntuació. Mentres tant, quatre fantasmes es dedicant a perseguir al nostre personatge amb la intenció d’acabar amb ell. Només encontrem l’excepció quan Pac-Man ingereix cadascuna de les quatre píndoles de poder que l’hi donaran uns segons d’invulnerabilitat per poder acabar amb els fantasmes.

Curiositats:

A Arcade Vintage vam tindre la gran sort de poder coincidir amb Toru Iwatani a Barcelona durant la celebració de RetroBarcelona en novembre del 2017 i fer-li soci d’honor de la nostra associació.

Quan es supera el nivell díhuit els fantasmes no es tornen blaus.


HISTÒRIA MÀQUINA ARCADE VINTAGE

Estat: OPERATIVA

Informació sobre la localització i l’adquisició de la màquina d’Arcade Vintage:

Adquirida per José Mª Litarte. Fou una de les primeres màquines a arribar al saló el any 2013. Originalment a un moble Galaxian amb el joc Galaga. Adquirida al seu amic Kevin Pitt a Brighton (Anglaterra).

Informació sobre el procés de restauració o reparacions efectuades:

Restauració total efectuada per Ricardo Fernández-Vega i Javier Herrero des d’un moble Galaxian, “el mateix que el Pac-Man”. Fou un encàrrec especial de José María per arriba a temps a RetroBarcelona 2017 realitzat en menys d’un mes, on el nostre soxi Kike d’Universo Arcade exposà diverses màquines a l’estand de Namco. La restauració va significar un buidatge, neteja total, polit, imprimació, nous vinils, panel, cablejat, fons d’alimentació i placa original Pac-Man.

A mena d’anècdota, aquesta fou la màquina que jugà Toru Iwatani, creador del joc, a la seua visita al Barcelona Games World 2017.

Enllaços a altres webs relacionades:

http://arcadevintageshop.blogspot.com.es/2013/10/las-mil-caras-del-comecocos.html

https://cincodays.com/2014/09/24/breve-historia-de-los-videojuegos-pacman/