Documental

PER QUÈ UN DOCUMENTAL?

Fa una mica més d’un lustre que el moviment de màquines recreatives aglutina la passió per la cultura del primer videojoc i l’interès per recuperar amb les millors condicions la tecnologia que sustentà aquest fenomen entre la dècada dels anys setanta i els noranta. A Espanya, nombrosos esdeveniments i plataformes es sumen cada any a la restauració i la divulgació del videojoc clàssic. La consolidació de festivals dedicats al arcade retro com ara RetroBarcelona (Catalunya), RetroSevilla (Andalusia), RetroEuskal (País Basc) o ArcadeCon (Comunitat Valenciana) reflectixen en paral·lel l’apogeu d’associacions com poden ser A.R.C.A.D.E (Barcelona), Retroacción (Bilbao), ARPA (Saragossa) o la creació de plataformes de difusió com ara Recreativas.org, RetroGamer o RetroManiac, interessades en promoure la rellevància de l’arcade per la nostra geografia.

La Província d’Alacant en compta, entre totes aquestes iniciatives, amb una de les plataformes pioneres en la conservació i divulgació de la màquina recreativa digital: l’associació Arcade Vintage. La seua hi és una tasca d’oci i nostàlgia, situada a un local replet de màquines recreatives restaurades pels socis i pel públic extern que desitgen reviure l’ambient dels salons recreatius de fa trenta anys. Però també hi és una defensa de la arqueologia industrial que, amb el mateix entusiasme que reivindica la partida de joc, hi tracta de recuperar les màquines recreatives en el seu format original. És a dir, s’empren els mateixos components de maquinari i programari (xips, comandaments, marquesines, mobles de joc, etc.) amb que van ser construïdes inicialment per tractar de recuperar la “partida idònia” que al seu temps hi van procurar aquestes màquines.

Aquest treball gens senzill suposa el busseig rutinari per part dels seus socis a multitud de pàgines web, agendes de contactes i proveïdors de tot arreu per negociar el rescat de peces i màquines, principalment des d’Europa, els Estats Units i el Japó. També la posada en marxa d’una sèrie de tasques de restauració que impliquen des de la senzillesa d’una substitució de cablejat fins a operacions complexes d’enginyeria inversa o emulació (amb experts col·laboradors com ara Eduardo Cruz, Ricardo Fernández o Miguel Ángel Horna “Elsemi”), on s’intervenen els xips i les plaques originals per accedir als protocols de recuperació i funcionament dels jocs.

El documental Arcadeologia repassa la figura del arcade al territori espanyol, partint del treball de conservació de màquines recreatives realitzat per Arcade Vintage, fins a la resta d’iniciatives i professionals que, des de fa més de quaranta anys, han participat del fenomen. Un recorregut que analitza el passat i el present del moviment arcade, a través dels comentaris de creadors de videojocs arcade com ara Locomalito i Gryzor87 (Verminest, Maldita Castilla); grafistes com pot ser Xavier Arrebola (Gaelco); periodistes especialitzats com ara David Martínez (Hobby Consolas) i Toni Piedrabuena (3D Juegos); experts en emulació (Miguel Ángel Horna “Elsemi”) o enginyeria inversa (Eduardo Cruz); compositors musicals (Vicent Tobar, Games&Symphonies); directors d’esdeveniments (Carles García, RetroBarcelona, Eduardo Álvarez, Retrosevilla) i de plataformes de preservació (David Torres, Recreativas.org); divulgadores i mentores en projectes de videojocs (Lara I. Rodríguez, Isabel Cano); directors d’associacions de la indústria recreativa (Óscar Nájera, A.R.C.A.D.E, ARPA); empresaris i directius del sector (Julian Goicoa); fabricants de màquines recreatives (Bricoarcade) o implicats de renom com ara Salvador Espín (dibuixant a Marvel: Deadpool, Hulk, Spider-Man, etc.) y María Jesús Morillo de la Biblioteca Nacional d'Espanya, entre altres participants més.

PRODUCCIÓ I RODATGE

El documental recorre diverses localitzacions de la Comunitat Valenciana i de la resta de la geografia espanyola com ara Alacant, València, Madrid, Barcelona, Saragossa, Múrcia, Màlaga o Cadis, entre d’altres, per registrar una sèrie d’esdeveniments de rellevància al terreny del arcade (Barcelona Games World, ArcadeCon, Games&Symphonies, ExpoArcade/GamerMaker 48h, etc.), i contar amb la participació d’una sèrie de figures rellevants i afins al sector de les màquines recreatives clàssiques.


Entrevistats y participants (per ordre alfabètic)
Vicente Zaragoza (President de la Asociació de Coleccionistas de Pinballs y Máquinas Recreativas de Valencia)
Rafael Diéguez (Organitzador de RetroAlba, Albacete)
Carles García (Director de RetroBarcelona)
Carlos (Membre de NavArcade i Mikado Game Center Europe)
Eduardo Álvarez (President de RetroSevilla i Organitzador de Arcade Planet)
Eduardo Cruz (Expert en hardware e ingenieria inversa)
Toni Piedrabuena (Periodista en 3D juegos.com)
David Torres (Fundador del fons de documentació Recreativas.org)
Óscar Nájera (Director de la asociació A.R.C.A.D.E. i membre de Recreativas.org)
Miguel Ángel Horna “Elsemi” (Membre del MAME Team i expert en emulació, creador del emulador Nebula i co-fundador de BlitWorks)
Óscar Marín (Membre de ARPA, Asociación de Recreativas y Pinballs de Aragón)
Ginés Vivanco (Membre de Undergamers)
Juan Jesús Quesada (Membre deUndergamers)
Tomás García-Merás (Membre de Recreativas.org. Especialista en preservació de videojocs)
Roberto Fresca (Membre de MAME i Recreativas.org. Especialista en emulació)
Salvador Espín (Dibuixant en Marvel -Deadpool, Hulk, Spider-Man, etc.- i organitzador de ExpoArcade)
José Gallego (Fabricante de mobles arcade en BricoArcade)
Fernando Rodríguez (Enginyer informàtic en BricoArcade)
David Martínez (Redactor en Cap de la revista Hobby Consolas i editor de "100 arcade games that made history")
Lara Isabel Rodríguez (Editora de continguts  sobre videojocs i social media strategist)
Antonio Runa (Membre del podcast "La Órbita de Endor")
Rafa Martínez (Membre del podcast "La Órbita de Endor")
Jaime Angulo (Membre del podcast "La Órbita de Endor")
Ricardo García (Membre del podcast "La Órbita de Endor")
Isabel Cano (Mentor en Talentum Schools Telefónica, organitzadora de Girls Make Games i Retro)
Vicent Tobar (Compositor i arreglista en Games&Symphonies)
Adrián Ronda (Director musical en Games&Symphonies)
Gryzor87 (Compositor musical para videojocs arcade)
Locomalito (Disenyador de videojocs arcade)
Julián Goicoa (International Manager en Bandai-Namco; exgerent de Gaelco 1987-2005)
Xavier AG Arrebola (Disenyador de videojocs i artista gràfic en Gaelco 1989-2004)
Juan Peralta (CEO en Flynn's Arcade Games)
Ferrán Montesinos (Creador del videojoc retro Eternum en Radin Retro Games)
María Jesús Morillo (Subdirectora de la dirección tècnica en la Biblioteca Nacional d Espanya)
Membres de Arcade Vintage participants:

José María Litarte
Octavio Martínez
Luis Alberto Gimeno
Eduardo Augusto Arancibia
Jorge López / Arcadio
José María Peinado
Joaquín Litarte
Alberto Rodríguez
Iñaki Diego Armesto
Diego Vicente Cano


Localitzacions específiques:
ArcadeCon (Biar, Alacant)
Barcelona Games World / RetroBarcelona (Barcelona)
Brico Arcade (Madrid)
Centre Cívic la Lleialtat Santsenca (Barcelona)
ExpoArcade/GamerMaker 48h (Múrcia)
Games&Symphonies (Xàbia/Barcelona)
Museo Arcade Vintage (Ibi, Alacant)
MediaLab Prado (Madrid)
RetroAlba (Albacete)
IED Innovation Lab / Instituto Europeo de Diseño (Madrid)
Redacció Hobby Consolas/Axel Springer (Madrid)
Salón Arcade Vintage (Petrer, Alacant)
Asociación de Pinballs y Máquinas Recreativas (Silla, València)
Florida Universitaria (Catarroja, València)
Asociación ARCADE (Hospitalet, Barcelona)
Centro Cultural La Térmica (Màlaga)

Biblioteca Nacional d'Espanya (Madrid)

ARCADEOLOGIA (2021) teaser




FITXA TÈCNICA

Duració: 100´22"
Format: 16:9 / 1,78:1
So: 5.1 Dolby Digital

Direcció y guio: Mario-Paul Martínez
Productor: Miguel Herrero Herrero / CINESTESIA

Productors executius:  Mario-Paul Martínez Fabre / Vicente Javier Pérez Valero / Miguel Herrero Herrero
Director de fotografia: Vicente Javier Pérez Valero
Música: Vyacheslav Kripak

Muntatge: Mario-Paul Martínez
Cap de so: Fernando Coves
Postproducció de so: Adrià Sempere

Operadors de càmera colaboradors:
Joan Chápuli
Enrique Espín
Alberto Zamora
Joan Cuadra
Víctor del Olmo
Adrián Seguí
Fania Vázquez
Joseba Andión

Auxiliar de producció colaboradora: Mayte Ferre
Correcció de color i VFX: Mario-Paul Martínez
Disseny gràfic y carteleria: Vicente Javier Pérez Valero
Títols de credit i animació: Marta Lluch
Supervisor musical: Miguel Herrero Herrero  

  

Amb la participació de:


Produït per: