Documental

PER QUÈ UN DOCUMENTAL?

Fa una mica més d’un lustre que el moviment de màquines recreatives aglutina la passió per la cultura del primer videojoc i l’interès per recuperar amb les millors condicions la tecnologia que sustentà aquest fenomen entre la dècada dels anys setanta i els noranta. A Espanya, nombrosos esdeveniments i plataformes es sumen cada any a la restauració i la divulgació del videojoc clàssic. La consolidació de festivals dedicats al arcade retro com ara RetroBarcelona (Catalunya), RetroSevilla (Andalusia), RetroEuskal (País Basc) o ArcadeCon (Comunitat Valenciana) reflectixen en paral·lel l’apogeu d’associacions com poden ser A.R.C.A.D.E (Barcelona), Retroacción (Bilbao), ARPA (Saragossa) o la creació de plataformes de difusió com ara Recreativas.org, RetroGamer o RetroManiac, interessades en promoure la rellevància de l’arcade per la nostra geografia.

La Província d’Alacant en compta, entre totes aquestes iniciatives, amb una de les plataformes pioneres en la conservació i divulgació de la màquina recreativa digital: l’associació Arcade Vintage. La seua hi és una tasca d’oci i nostàlgia, situada a un local replet de màquines recreatives restaurades pels socis i pel públic extern que desitgen reviure l’ambient dels salons recreatius de fa trenta anys. Però també hi és una defensa de la arqueologia industrial que, amb el mateix entusiasme que reivindica la partida de joc, hi tracta de recuperar les màquines recreatives en el seu format original. És a dir, s’empren els mateixos components de maquinari i programari (xips, comandaments, marquesines, mobles de joc, etc.) amb que van ser construïdes inicialment per tractar de recuperar la “partida idònia” que al seu temps hi van procurar aquestes màquines.

Aquest treball gens senzill suposa el busseig rutinari per part dels seus socis a multitud de pàgines web, agendes de contactes i proveïdors de tot arreu per negociar el rescat de peces i màquines, principalment des d’Europa, els Estats Units i el Japó. També la posada en marxa d’una sèrie de tasques de restauració que impliquen des de la senzillesa d’una substitució de cablejat fins a operacions complexes d’enginyeria inversa o emulació (amb experts col·laboradors com ara Eduardo Cruz, Ricardo Fernández o Miguel Ángel “Elsemi” Horna), on s’intervenen els xips i les plaques originals per accedir als protocols de recuperació i funcionament dels jocs.

El documental Arcadeologia repassa la figura del arcade al territori espanyol, partint del treball de conservació de màquines recreatives realitzat per Arcade Vintage, fins a la resta d’iniciatives i professionals que, des de fa més de quaranta anys, han participat del fenomen. Un recorregut que analitza el passat i el present del moviment arcade, a través dels comentaris de creadors de videojocs arcade com ara Locomalito i Gryzor87 (Verminest, Maldita Castilla); grafistes com pot ser Xavier Aberrola (Gaelco); periodistes especialitzats com ara David Martínez (Hobby Consolas), Bruno Sol (RetroGamer) i Toni Piedrabuena (3D Juegos); experts en emulació (Miguel Ángel “Elsemi” Horna) o enginyeria inversa (Eduardo Cruz); compositors musicals (Vicent Tobar, Games&Symphonies); directors d’esdeveniments (Carles García, RetroBarcelona, Eduardo Álvarez, Retrosevilla) i de plataformes de preservació (David Torres, Recreativas.org); divulgadores i mentores en projectes de videojocs (Lara I. Rodríguez, Isabel Cano); directors d’associacions de la indústria recreativa (Óscar Nájera, A.R.C.A.D.E, ARPA); empresaris i directius del sector (Julian Goicoa, Gaelco, i Pablo Crespo, Game); fabricants de màquines recreatives (Bricoarcade) o implicats de renom com ara Salvador Espín (dibuixant a Marvel: Deadpool, Hulk, Spider-Man, etc.) entre altres participants més.

PRODUCCIÓ I RODATGE

El documental recorre diverses localitzacions de la Comunitat Valenciana i de la resta de la geografia espanyola com ara Alacant, València, Madrid, Barcelona, Saragossa, Múrcia, Màlaga o Cadis, entre d’altres, per registrar una sèrie d’esdeveniments de rellevància al terreny del arcade (Barcelona Games World, ArcadeCon, Games&Symphonies, ExpoArcade/GamerMaker 48h, etc.), i contar amb la participació d’una sèrie de figures rellevants i afins al sector de les màquines recreatives clàssiques.


Entrevistats y participants (per ordre alfabètic)
Eduardo Álvarez (organitzador RetroSevilla i Arcade Planet)
Xavier AG Arrebola (dissenyador de videojocs i grafista a Gaelco)
Eduardo Augusto (integrant del podcast La Órbita de Endor)
Isabel Cano (Mentora a Talentum Schools Telefónica, organitzadora de Girls Make Games i Retro)
Eduardo Cruz (expert en maquinari i enginyeria inversa)
Rafael Diéguez (organitzador de RetroAlba, Albacete)
Salvador Espín (dibuixant a Marvel -Deadpool, Hulk, Spider-Man, etc.- i organitzador d‘ExpoArcade).
Ricardo Fernández-Vega (expert en bolcat i preservació de plaques)
Miguel Ángel “Elsemi” Horna (membre de MAME Team i expert en emulació, creador de l’emulador Nebula i cofundador de BlitWorks)
José Gallego (constructor de mobles de màquines recreatives a BricoArcade)
Carles García (director de RetroBarcelona)
Julián Goicoa (Gestor Internacional a Bandai Namco; ex-gerent a Gaelco)
Gryzor87 (Compositor de bandes sonores per a videojocs arcade)
Nathan Kurtz (integrant del podcast La Órbita de Endor)
Locomalito (Dissenyador independent de videojocss arcade)
David Martínez (redactor en cap a Hobby Consolas i editor de 100 Máquinas Recreativas que hicieron historia)
Rafa Martínez (integrant del podcast La Órbita de Endor)
Ferrán Montesinos (creador del joc retro Eternum a Radin Retro Games)
Óscar Nájera (director de l’associació A.R.C.A.D.E. i membre de Recreativas.org)
Juan Peralta (CEO a Flynn's Arcade Games)
Toni Piedrabuena (periodista a 3D juegos)
Lara Isabel Rodríguez (editora de continguts sobre videojocs i estratega de xarxes socials)
Fernando Rodríguez (Enginyer informàtic de sistemes a BricoArcade)
Carlos Romero (operador i fabricant de recreatives)
Adrián Ronda (director musical de Games&Symphonies)
Antonio Runa (integrant del podcast La Órbita de Endor)
David Torres (fundador del fons de documentació Recreativas.org)
Vicent Tobar (compositor i arranjador de Games&Symphonies)
Vicente Zaragoza (President de l’Associació de Col·leccionistes de Pinballs i Máquinas Recreativas de Valencia)
Membres de Arcade Vintage participants:

José María Litarte
Joaquín Litarte
Luis Alberto Gimeno
Octavio Martínez
Arcadio / Jorge López
José María Peinado
Eduardo Augusto Arancibia
Pablo Forcén
Ramón Salvador Albero
Iñaki Diego Armesto
Diego Vicente
Alberto Rodríguez
Francisco Martínez
Jesús Alcalá


Localitzacions específiques:
ArcadeCon (Alacant)
Barcelona Games World / RetroBarcelona (Barcelona)
Brico Arcade (Madrid)
Centre Cívic la Lleialtat Santsenca (Barcelona)
ExpoArcade/GamerMaker 48h (Múrcia)
Games&Symphonies (Xàbia/Barcelona)
Museo Arcade Vintage (Ibi, Alacant)
MediaLab Prado (Madrid)
RetroAlba (Albacete)
IED Innovation Lab / Instituto Europeo de Diseño (Madrid)
Redacció Hobby Consolas/Axel Springer (Madrid)
Salón Arcade Vintage (Petrer, Alacant)
Asociación de Pinballs y Máquinas Recreativas (Silla, València)
Florida Universitaria (Catarroja, València)
Asociación ARCADE (Hospitalet, Barcelona)
Centro Cultural La Térmica (Màlaga)

ARCADEOLOGIA (2020) teaser


FITXA TÈCNICA

Duració: 90´aprox.
Format: 16:9 / 1,78:1

So: 5.1 Dolby Digital

Director: Mario-Paul Martínez Fabre
Productor y Productor executiu: Miguel Herrero Herrero / CINESTESIA
Productors executius: Mario-Paul Martínez Fabre / Vicente Javier Pérez Valero
Guionista: Mario-Paul Martínez Fabre
Autor de la música: Luis Ivars

Director de fotografia: Vicente Javier Pérez Valero

Directora d’art: María Teresa Ferre
Directors de producció: Vicente Javier Pérez Valero / Mario-Paul Martínez Fabre
Cap de so en directe: Fernando Coves

Prefectura de muntatge: Mario-Paul Martínez Fabre

Operadors de càmera:
Alberto Zamora
Adrián Seguí
Joan Chápuli
Fania Vázquez
Enrique Espín




Auxiliar de producció: Samanta Sempere
Muntatge y mescles de so: Adrià Sempere
Foto fixa: Adrián Seguí
Muntatge: Mario-Paul Martínez Fabre
Tècnic de muntatge: Joan Cuadra
Tècnic de postproducció: Víctor del Olmo
Director de Postproducció i VFX: Mario-Paul Martínez Fabre
Títols de crèdits: Marta Lluch
Disseny gràfic: Vicente Javier Pérez Valero