NBA Jam
FITXA TÈCNICA
Nom del joc: NBA Jam
Fabricant: Midway
Any de desenvolupament: 1993
Categoria: Esports (Basquetbol)
Informació de la plataforma de maquinari: Plataforma Midway T Unit:
- Processador Principal: TMS34010 @ 6.25 MHz
- Processador de so: M6809 @ 2 MHz
- Xips de so: YM2151 @ 3.57958 MHz, OKI 6295 @ 8 KHz, DAC
Desenvolupadors principals: Mark Turnell (Programador principal), Shawn Liptak, Tony Goskie, John Cartlon, Sal Divita y Jaime Rivett.
Compositor de la música: Jon Hey
HISTÒRIA DEL JOC
Història del desenvolupament:
Midway havia desenvolupat al 1989 un altre joc de basquetbol 2x2 anomenat Arch Rivals, però va ser al 1992 quan es llancen a la creació d’un joc que poguera continuar amb el mateix estil, però que fera ús d’una llicencia de la NBA i del sistema de digitalització de gràfics que hi havien sigut utilitzat a Mortal Kombat (1992), de manera que s’aconseguí crear un arcade únic.
El joc és pioner a l’ús de les llicencies d’aquest tipus, atés que incorpora tots els equips de la franquícia NBA: catorze equips de la Conferència Est i tretze equips de la Conferencia Oest. Cadascun dels equips hi proporcionava dos jugadors que apareixien al joc perfectament digitalitzats.
Midway pagava a la NBA cent dòlars per cada màquina que posava al mercat.
Un dels detalls que hi resultava més cridaner foren les veus que s’escoltaven quan es jugava. Estaven basades en un famós comentarista esportiu anomenat Marv Albert i conegut als Estats Units com a “la veu del basquetbol”. L’encarregat de donar veu durant el joc va ser l’actor Tim Kitzrow.
La màquina recreativa aconseguí ràpidament grans recaptacionsons com a motiu, sobre tot, del seu preu elevat a les partides i al fet de que es permetia fins a quatre jugadors a la mateixa vegada.
Descripció general del joc:
NBA Jam és una adaptació arcade del basquetbol. Els jugadors hi són capaços de realitzar moviments i salts impossibles a l’hora d’encistellar.
El joc és ben senzill: dos equips de dos jugadors s’enfronten a una canxa de basquetbol al llarg de quatre temps amb l’objectiu de fer més punts.
Els controls consisteixen a una palanca de moviment i tres botons d’acció: robar/passar, saltar/llançar i turbo. Els botons modifiquen el seu comportament en funció de si el jugador hi té la possessió de la pilota o no.
Quan hi comença la partida el joc ens permet introduir una sèrie de dades (inicials i data de naixement) que serveixen, entre altres coses, per guardar les estadístiques del jugador.
El joc compensa molt als equips quan hi ha molta diferència de punts, de manera que si un equip en té menys punts és possible que puga encistellar des del seu camp. Això fa que el joc siga frenètic fins a l’últim segon sense la necessitat de que hi haja igualtat real entre els jugadors.
Un altre detall que s’ha de tenir en compte es que no hi ha faltes personals al llarg del joc. Els jugadors poden robar la pilota ràpidament i fins i tot empènyer als contraris perquè la pilota s’hi vaja fora del camp. Aquesta situació fa que no hi haja moltes parades als partits, excepte quan s’encistella. L’única “falta personal” que es pot donar hi és el Goaltending, que es produïx quan es para el baló durant la seua caiguda a la cistella.
Curiositats:
- Moltes de les frases que s’inclouen al joc han passat a ser part de la cultura general, com ara “It’s on fire!”, “Boomshakalaka!” i “He’s heating up”.
- El joc, a la seua versió arcade i a la domèstica, hi és ple d’us de pascau. U dels més cridaners és el que fa que els jugadors tinguen el cap gegant. Això només es pot fer quan es col·loquen els dip-switches (petits interruptors a la placa base del joc) a una determinada posició. Un altre “ou” d’allò més curiós permet que els jugadors puguen jugar amb les persones que participaren al desenvolupament del joc si s’hi introdueix unes determinades sigles i dates de naixement.
- Michael Jordan no apareix al NBA Jam, atés que els seus drets d’imatge no hi estaven lligats a la NBA. El pateix passa amb Shaquille O’Neal a les versions domèstiques, atés que quan es van posar al mercat ell mateix gestionava els seus drets d’imatge i va ser substituït per Nick Anderson.
- Dražen Petrović només apareix a la versió arcade del joc i no a les domèstiques degut a la seua mort al temps que va transcórrer d’una versió a l’altra. El programador principal de la màquina, Mark Turmell, conta a una entrevista que quan NBA Jam ja havia eixit al mercat ja amb la mort de Petrović, durant una ocasió hi estava jugant Mortal Kombat amb una NBA Jam al costat, la màquina (degut a un bug, probablement) començà a cridar “¡Petrović!, ¡Petrović!”. Això va fer córrer el rumor d’una maledicció a la màquina.
- Mark Turmel es fan de Pistons i, degut a això, introduí al joc un codi per fer que, quan els Bulls juguen contra els Pistons i el resultat n’és ajustat, un tir a l’últim segon per part dels Bulls mai encistella.
HISTÒRIA MÀQUINA ARCADE VINTAGE
Estat: OPERATIVA
Informació sobre la localització i l’adquisició de la màquina d’Arcade Vintage:
José Mª Litarte adquirí la màquina amb el seu estat original en juliol de 2014 al seu amic Antonio “Tasca Barrio” a Elx.
Informació sobre el procés de restauració o reparacions efectuades:
La màquina ha estat operativa des de que va arribar a Arcade Vintage.
Reparacions o restauracions pendents:
No hi té cap restauració pendent. La màquina hi és en perfecte estat.
Enllaços a altres webs relacionades:
Ficha del juego: https://gamicus.gamepedia.com/NBA_Jam
Entrevista a Mark Turnell: http://www.espn.com/espnmag/story?id=3668922