MERCS

FITXA TÈCNICA

Nom del joc: MERCS

Fabricant: Capcom

Any de desenvolupament: 1990

Categoria: Videojoc de dispars


Informació de la plataforma de maquinari: Placa Capcom Play System, coneguda també com CP System, CPS o especialment CPS-1. Hi és la mateixa que utilitzen altres clàssics com poden ser Street Fighter II: The World Warrior, StriderFinal FightGhouls'n GhostsU.N. Squadron o Captain Commando.

  • CPU Principal: Motorola 68000 @ 10 MHz
  • CPU Secundària: Zilog Z80 @ 3.579 MHz
  • PPU: 192 KB VRAM + 16 KB CACHE RAM
  • RAM: Per al 68K, 64 KB RAM + 192 KB VRAM (Shadow). Per al Z80, 2 KB RAM
  • Xips de so: Yamaha YM2151 @ 3.579 MHz yiOki OKI6295 @ 1 MHz (samples a 7.576 kHz)
  • Resolució de vídeo: 384x224
  • Colors a la pantalla: 4096 (192 paletes globals de 16 colores cadascuna) a escollir de entre 65.536 (profunditat de 16 bits, des quals 12 bits són de RGB i 4 bits de nivell de brillantor)
  • Sprites simultanis: 256 de 16x16 amb un màxim de 16 colors (15 opacs + 1 transparent)
  • Grandària de tils: 8x8, 16x16, 32x32 amb un màxim de 16 colors (15 opacs + 1 transparent)
  • Mapes de tils: 3 mapes de 512x512, 1024x1024, 2048x2048


Desenvolupadors principals: Masayuki Akahori, Shoei Okano, Miki Kijima, Yoshihiro Sakaguchi, Takashi Hayashi, Hitoshi Nishio, Miho Kobayashi, Hisashi Kisanuki, Yukari Kakuta y Miho Kobayashi.

Compositor de la música: Manami Matsumae.


HISTÒRIA DEL JOC

Història del desenvolupament:

Commando és un run and gun desenvolupat per Capcom i que suposà un gran èxit durant la segona meitat dels anys huitanta, tant amb les seues versions domèstiques com la seua versió de recreativa. Per aquest motiu va influir força als títols de la competència que el van seguir, com ara Bloody Wolf (Konami), Heavy Barrel (Data East), Ikari Warriors o Guerrilla War (SNK).

Capcom respongué amb MERCS, seqüela de Commando per a la seua placa recreativa CPS que incorporà novetats com pot ser el fet de jugar fins a tres jugadors al mateix temps, l’ús de vehicles com ara jeeps, tancs o llanxes, noves armes com poden ser l’escopeta retallada, un llançagranades o un llançaflames, i també l’aparició d’una barra de salut per què els jugadors perderen una vida amb cada dispar rebut.

MERCS destacà per la seua espectacularitat als seus gràfics, atés que contava amb objectes enormes com poden ser els enemics finals i uns escenaris amb molt de detalls pels que, a més d’avançar de manera vertical, es podia fer d’horitzontal.

Poc temps després del seu llançament, U.S. Gold publicà adaptacions desenvolupades per Tiertex per ordinadors occidentals, com poden ser Amstrad CPC, Atari ST, Commodore 64, Commodore Amiga o Spectrum, al mateix temps que Sega programà versions per Master System o Mega Drive. Aquesta última versió, a més de la història original, hi contava amb un nou mode de joc on s’incloïa una història diferent amb nous nivells.

Unes generacions després, MERCS apareix al costat d’altres clàssics de les recreatives que pertanyen a l’empresa als recopilatoris Capcom Generations (PlayStation, Saturn), Capcom Classics Collection Vol. 1 (PlayStation 2, Xbox) i Capcom Classics Collection: Reloaded (PSP). La seua adaptació per Mega Drive, que va ser desenvolupada per Sega, s’inclou a la consola virtual de Wii.

Desenvolupada per l’estudi californià Backbone Entertainment, al 2008 es llançà per Xbox 360 i PlayStation 3 la seua seqüela Wolf of the Battlefield: Commando 3, la qual completà la trilogia d’aquesta saga.

Descripció general del joc:

MERCS és un run and gun amb perspectiva aèria amb capacitat per fins a tres jugadors simultanis i amb pantalla girada per obtindre una orientació vertical. Al jugar encarnem un grup de mercenaris d’elit anomenats MERCS i que han sigut contractats de manera secreta pel govern dels Estats Units per impedir que els rebels es facen amb el control de Zutula (un país fictici creat per al joc) i rescatar un expresident del govern dels Estats Units que fou segrestat per un grup revolucionari quan feia un tur per Àfrica Central per promoure la pau al món.

El joc té tres personatges per seleccionar:

  • Joseph Gibson: Ex-boina verda de la sèptima aerotransportada, expert a una amplia varietat d’armes i ara mercenari. Vesteix de blau i el controla el jugador u (el que és a l’esquerra de la màquina).
  • Thomas Clarke: Destacà a les forces aèries per la seua habilitat. Especialitzat a mecànica i armament, s’uní a MERCS el 1986. Vesteix de groc i el controla el jugador dos (el que és al centre de la màquina).

Howard Powell: Antic líder d’una unitat especial antiterrorista que va deixar per ser part de MERCS al 1985. Vesteix de roig i el controla el jugador tres (el que és a la dreta de la màquina).

Curiositats:
  • És el nové joc que Capcom publicà per la seua placa CPS-1.
  • Una vegada el joc es completa, al joc es diu que MERCS és ambientat en març de l’any 19XX.
  • Conegut a la seua versió original japonesa com 戦場の狼Ⅱ(Senjō no Ōkami II), que es traduiria com Llop al camp de batalla II), MERCS és la seqüela d’un altre clàssic de Capcom: Commando, un joc que es conegué originalment a Japó com 戦場の狼 (Senjō no Ōkami, Llop al camp de batalla).
  • El nom del protagonista de Bionic Commando que Capcom llançà per màquines recreatives el 1987 es canvià per Super Joe (protagonista del Commando original) a la seua versió americana, per enllaçar d’aquesta manera aquest joc amb la saga Commando. A la versió d’aquest joc per NES, Super Joe passà d’heroi a víctima, atés que a aquesta versió hi era segrestat i Nathan “RAD” Spencer havia de salvar-lo.
  • Al Bionic Commando que Capcom llançà el 2009, es menciona que Super Joe i el Joseph Gibson de MERCS són la mateixa persona, de manera que s’enllaça de manera definitiva les dues sagues.
  • Maasayuki Akahori, qui va ser programador de Capcom amb els classics Final Fight, Final Fight 2, Magic Swords, N. Squadron,  Hyper Dyne: Side Arms, MERCS, Black Tiger o Ron Ron II, debutà com a co-productor a MERCS, paper que va recuperar uns anys desprès amb Resident Evil, Resident Evil: Director’s Cut i Resident Evil 2.

HISTÒRIA MÀQUINA ARCADE VINTAGE

Estat: ORIGINAL

Informació sobre la localització i l’adquisició de la màquina d’Arcade Vintage:

Màquina adquirida en juny del 2018 a Coin Op Wharehouse, Maryland (Estats Units). Importada amb el segon contenidor en desembre del mateix any.

Informació sobre el procés de restauració o reparacions efectuades:

Després d’adaptar un transformador de dos-cents vint volts i de realitzar els ajustes necessaris al monitor i panel de control, la màquina funciona perfectament.

Enllaços a altres webs relacionades:

http://www.platoscavern.com/mercs-arcade-review

https://steemit.com/spanish/@carlossoublette/retro-gaming-mercs-arcade-bien-explicado-paso-a-paso