Q*Bert

FITXA TÈCNICA

Nom del joc: Q*Bert

Fabricant: Gottlieb

Any de desenvolupament: 1982

Categoria: Trencaclosques


Informació de la plataforma de maquinari:

  • CPU Principal: Konami Unique Hardware i8086 @ 5Mhz
  • CPU de so: M6502 @ 894.886 Khz
  • Xips de so: DAC, Votrax SC-01
  • Resolució de vídeo: 256x240


Desenvolupadors principals: Warren Davis, Jeff Lee y Terry Doerzaph

Compositor de la música: David D. Thiel


HISTÒRIA DEL JOC

Història del desenvolupament:

A principis dels anys huitanta Pac-Man i Donkey Kong eren els reis indiscutibles dels salons recreatius. Però el 1982 sorgí un joc que, encara que hui hi siga desconegut, durant aquell temps tenia la mateixa importància d’aquestos dos gegants: Q*Bert.

La inspiració per la creació de Q*Bert sorgí del treball de l’artista M.C. Escher, de qui Jeff Lee hi era gran admirador. Quan Warren Davis va veure el dibuix d’una de les piràmides d’Escher, va saber que havia d’aprofitar aquell disseny per un videojoc. D’aquesta manera va nàixer la idea d’una piràmide on el nostre personatge hauria d’anar esquivant enemics i canviant de color els cubs que li formen.

Al principi, la idea va ser que el personatge poguera disparar als seus enemics, però es decidí rebutjar la idea i fer que el personatge haguera d’esquivar-les (potser per la influència de Pac-Man, a qui li passa la mateixa cosa).

Una de les dificultats que va haver d’enfretar l’equip de desenvolupament fou escollir el nom pel joc. Es descartaren les primeres opcions, com ara Snots and Boogers (traduït més o menys com Mocs i Pilotetes) i també @!#?@ (la “paraula” que diu el nostre personatge quan mor). Algun membre de l’equip batejà al personatge amb el nom d’Humbert i, com que aquest salta pels cubs (cubes), va nàixer la idea de “Cubert”, d’on ix Q*Bert.

Descripció general del joc:

L’escenari n’és una piràmide composta per cubs amb una vista isomètrica que dona la sensació de 3D. El nostre personatge canvia el color de la cada superior dels cubs quan salta sota aquestos, i la seua missió hi és canviar el color de tots els cubs per fer que coincideixen amb el de la mostra que veiem a uns marcadors. Quan tots els cubs hi són del mateix color, passem al següent nivell.

Ocasionalment hi apareixen uns discs als costats de la pantalla que ens traslladaran a la cima de la piràmide quan pugem a ells.

Per complicar-nos-hi una mica la situació, hi ha diversos tipus d’enemics que hem d’esquivar:

  • Les boles: Quan hi són roges ens maten si ens toquen. Quan hi són verdes congelaran als enemics durant uns segons.
  • Coily: És una serp amb la forma d’un moll que ens perseguirà i ens matarà amb el contacte. La manera d’eliminar-la és saltar a un disc transportador al mateix temps que ens persegueix i fer que s’hi caiga al buit.
  • WrongWay i Ugg: Són dos personatges que deambulen per la pantalla aleatòriament. Si ens toquen morim.
  • Slick i Sam: Aquestos dos personatges no són mortals, però sí canviaran el color dels cubs pels que passen i llavors desfaran el treball que ja hem fet.
Curiositats:

Algunes de les primeres recreatives eixiren al mercat amb el nom inicial de @!#?@ a la seua marquesina.

El joc va tindre molt d’èxit i es va realitzar merchandising amb tot tipus de joguets, jocs i fins i tot una sèrie de dibuixos animats.

El personatge ha viscut una segona joventut arran de la seua aparició a les pel·lícules de Hollywood En Ralph, el destructor i Pixels.


HISTÒRIA MÀQUINA ARCADE VINTAGE

Estat: OPERATIVA

Informació sobre la localització i l’adquisició de la màquina d’Arcade Vintage:

Màquina procedent dels Estats Units, adquirida, en primer lloc, per Ricard Fernàndez-Vega per a José Litarte. Fou traslladada a un contenidor a Anglaterra i Dave la transportà fins a Petrer (Espanya).

Informació sobre el procés de restauració o reparacions efectuades:

La màquina fou restaurada per Ricardo. Concretament, va haver de repara la placa de joc, el xassís del monitor i el panel de comandament.